Tuesday, March 17, 2009

Ini ke KITA?

Ni contoh je..ada gambar baru feeling nak baca kan?hehe

Salam buat semua....
Aku nak kongsi satu cerita ngan korg kat luar sane..bukan cite seram,cite cinta pun bukan, nak cakap cite hindustan pusing2 taman jauh skali. Ni cite realiti rakyat Malaysia. Memandangkan (dengan pandangan penuh kesian tuh) aku ni ari2 ulang alik ke kampus nek bas rapid, jadinye aku nak kongsi sket pengalaman tetang rapid ni buat tantapan suma. Tau sebab ape aku memilih perkhidmatan rapid? Sbbnye dari umah sewa aku ni mmg ada rapid je, lgpun jimat tiket Rm1 pegi n balik, bas mini pun ada jgk, pegi 0.80sen tapi balik kene lagi menyumbang 0.80sen. Tak kuasa lak aku, 0.80 kat shah alam leh dapat bekpes cekodok 2 cucuk tuh.
Kat sini, aku tak terlintas langsung nak cite pasal mamat2 bangla (yg kononnye ensem bg sesetengah wanita berumur lingkungan 40an,hehe..) yg suka rebut2 time naik rapid, jauh panggang la pulak dari kayu arang kalo aku nak cite sal abg driver rapid (nak sebut pakcik tak smp ati,hehe) tapi aku nak cite pasal keadaan penumpang2 dalam rapid ni.
Melalut je dah half page kan, cite nye tak jgk...cam ni citenye,ari ni aku blk kelas dalam kul 6 cam tu, n then of course la aku kene naik rapid balik umah. Nak d jadikan cite ada sorg akak ni tahan bas, unfortunately dia takde duit kecik(kaya kot akak tu). So suma wat taktau je, takde lak nak offer duit tukar. Abg driver rapid as usual mst nak blah cpt n close pintu bas. Aku cian akak tuh, tapi apa kan daya, aku kat seat blkg skali, nak membantu tak smp lak tgn(bkn cover tp betoi2 ni). Tapi org ckp rezeki tu ada kat mn2, and ada akak indon (bkn org kita) masa tu kat seat dpn skli mengofferkan Rm1 agar akak yg tadi tu dpt naik bas. Aku kagum, tp kan bgus kalo org kita yg wat cam tu, mungkin aku akn lebih kagum dari itu.
Isunye skrg bkn tu je, dah byk kali aku tgk org kita (org malaysia ni), kalo ada penumpang yg pregnant je baru nak bg seat (tu pun pyh jgk). But org tua yg nak berdiri pun ala-ala dah macam duduk tu, tak pulak org kita peka nak bg seat atau laluan utk trun bas. Mana budaya kita? Kempen sini sana, budi bahasa budaya kita. Tapi aku tgk Encik Budi dari Jakarta tu (salah sorg penumpang rapid kot)lagi berbudi sebenarnye dari org kita sendiri....pikir2 kan la....

3 comments:

  1. hmm.. gambar tu memang penyedap cerita. tapi lebih sedap lagi kalau gambar yg diletakkan tu adlh gambar org naik bus di Dataran Cendekia :) baru gempazz...ZZZzzz.. uh, tertido lak.

    apepun , dalam cerita di atas ada pelbagai pihak yg main peranan. usah main konda kondi plak.
    pertama : pihak pemandu bas.. kalau beliau berbudi dan terfikir nk tolong, msti beliau tolong war2 kan kat penumpang" oooooiii, siapa ada duit tukar"... kedua, penumpang2.. kalau nk buat2 tak nmpk akak tu pun, buatlah sampai berjaya. tengok, aTasYaCute dah nampak perangai anda. org kita kurang berani utk membela org lain. itu sebenarnya. ketiga: akak tu sendiri. awat la plak dah tau kaya naik bus. bawak2lah tahan teksi. mesti takda masalah tukaran wang malaysia..

    (kalau entri di atas..comment ke ceramah kot)

    tapi tambahan komentar bus rapid: fuh, bas 529 laju sangat la.. rasa laju lagi dari mat rempit. mcm naik roller coaster.. bezanya, roller coaster ada perlindungan/keselamatan. ini, org berdiri dah le tak da tali pinggang keledar, tali pinggang di pinggang sendiri sampai hampir terlucut pula dek kerana kelajuan bus tersebut..
    ehe..
    ehe...
    ehe.... lagi ehe...

    ~~~~~~

    ReplyDelete
  2. pembetulan di dalam kurungan:

    (kalah entri di atas. bg comment ke, ceramah kot?)

    ~ini ayat sebenar~

    ReplyDelete
  3. adoiiyaiii..hehe,ko bagi comment pun dah macam tulis blog dah aku tgk..anyway aku setuju sgt(dalam reseach kira significance la 0.05 and below)dgn usul yg ko utarakan tu, wlaupun aku tau ko bkn org utara cam aku..hehe, suma patut amek iktibar dari cite ni, bkn amek mudah je..tak gitu cik biru?hehe

    ReplyDelete